Opinie Klientów

Wielka wyprzedaż

Co tak naprawdę oznacza skrót BHP

Co tak naprawdę oznacza skrót BHP

Posted by   lis 29, 2020          0 Comments

Nasz sklep tanierekawice.pl to sklep z odzieżą roboczą, odzieżą BHP. Ale co tak naprawdę rozumiemy przez pojęcie BHP. Bezpieczeństwo i Higiena Pracy to organizacja i warunki pracy oraz zachowania pracowników zapewniający wymagany poziom ochrony zdrowia i życia przed zagrożeniami występującymi w środowisku pracy. Nie ma w polskim prawie definicji bezpieczeństwa i higieny pracy. Jedynym miejscem, gdzie taką definicję znajdziemy jest norma PN-N-1801

Centralny Instytu Ochrony Pracy o BHP

Ogół norm prawnych oraz środków badawczych, organizacyjnych i technicznych mających na celu stworzenie pracownikowi takich warunków pracy, aby mógł on wykonywać pracę w sposób produktywny, bez narażania go na nieuzasadnione ryzyko wypadku lub choroby zawodowej oraz nadmierne obciążenie fizyczne i psychiczne. Potrzeby w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy zawarte są generalnie w przepisach bezpieczeństwa i higieny pracy. Określenie tych przepisów jest ważne nie tylko z punktu widzenia zakresu obowiązków, ale także ze względu na dopuszczalność regulacji uchybień przez inspektora pracy w drodze decyzji administracyjnej, jak również odpowiedzialności za naruszenie przepisów bhp, przewidzianej w art. 283 § 1 K.p.

Dziedzina BHP szerokim zbiorem zagadnień

Dziedzina BHP stanowi bardzo szeroki zbiór zagadnień, takich jak: ekonomika pracy, medycyna pracy, ergonomia, techniczne bezpieczeństwo czy psychologia pracy. Stanowi strukturę zasad odnoszących się do świadczenia pracy w higienicznych i bezpiecznych warunkach. Są to zasady które muszą przestrzegać pracodawcy i pracownicy. Pracodawca musi zapoznać pracownika z tymi zasadami, czyli przeprowadzić szkolenie wstępne BHP jeszcze przed podjęciem pracy. Wymagane są także szkolenia okresowe w tarcie trwania stosunku pracy. Pracodawca zobowiązany jest do dostarczeniu pracownikowi odpowiedniej odzieży spełniającej warunki BHP w zakładzie pracy. Pracownik natomiast zobowiązany jest do przestrzegania norm obowiązujących w danym zakładzie pracy. Na straży przestrzegania zasad bezpieczeństwa i higieny pracy w firmach stoi Państwowa Inspekcja Pracy.

W strukturze przepisów BHP wymienić należy:

  • art. 66 ust. 1 Konstytucji RP,
  • art. 15 K.p.,
  • dział X K.p. oraz jego przepisy wykonawcze kodeksowe i przedkodeksowe,
  • art. 2983 § 2 K.p.,
  • art. 304–3044 K.p.,
  • ustawy szczególne w rozumieniu art. 5 K.p. zawierające postanowienia BHP i przepisy wykonawcze do tych ustaw,
  • ustawy odrębne zawierające postanowienia o charakterze bezpieczeństwa i higieny pracy, pod warunkiem że nie zostały objęte nadzorem i kontrolą specjalistycznego organu,
  • postanowienia o charakterze bezpieczeństwa i higieny pracy zawarte w układzie zbiorowym pracy i regulaminie pracy,
  • postanowienia o charakterze bezpieczeństwa i higieny pracy zawarte w porozumieniu lub regulaminie telepracy, jeżeli nie stanowią one części składowej regulaminu pracy.

Jak zarządzać bezpieczeństwem i higieną pracy?

System zarządzania BHP to część systemu zarządzania przedsiębiorstwem. Bezpieczeństwo i higiena pracy nakładają na pracodawcę wdrożenie co najmniej elementów takich jak:

  • szkolenie;
  • informowanie pracowników i konsultowanie z nimi działań w zakresie bhp;
  • rejestracja zdarzeń dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy;
  • gotowość do reagowania na wypadki przy pracy i awarie;
  • zarządzanie ryzykiem zawodowym, w tym identyfikację zagrożeń i ocenę ryzyka zawodowego;
  • podejmowanie działań eliminujących lub jeśli to niemożliwe ograniczających to ryzyko;
  • opracowywanie instrukcji bezpieczeństwa i higieny pracy;
  • kierowanie pracami związanymi ze znaczącymi zagrożeniami.